KRAKÓW

PRZYSTANEK PIĄTY
O'LESS KRAKÓW 
4-6.04.2014 
https://www.facebook.com/events/1427318654179163
http://www.kulturadlatolerancji.org  
patrz niżej 
opis wydarzeń
* open call
* relacja z wydarzeń


Jeśli uważasz, że sztuka lesbijska to sztuczny twór, a tożsamość lesbijska jest anachroniczna lub przeciwnie, że les-sztuka istnieje, a lesbijska seksualność istotnie wpływa na to, jak widzisz i odczuwasz świat, przyjdź:

posłuchać wykładów lub czytania performatywnego,
obejrzeć wystawy, instalacje, filmy, pokazy slajdów,
poczytać dramaty, wiersze, opowiadania,
podzielić się przeżyciem, myślą, uczuciem,
albo zadać niewygodne pytania...

Krakowskie O'LESS Tournée jest wyjątkowe, łączy bowiem dwie edycje O'LESS Festiwalu.
W 2012 roku zaprezentowałyśmy polską sztukę lesbijską z wielu dziedzin. Stworzyłyśmy także internetową O'LESS mapę, na której umieszczona została większość les-twórczyń w Polsce.
W roku 2013 tematem przewodnim festiwalu uczyniłyśmy duchowość, skupiając się na zagadnieniach filozoficzno-religijnych pod hasłem: Feministka-Lesbijka-Kapłanka.W kwietniu obydwie edycje festiwalu zaprezentujemy w Krakowie.
zapraszamy
Damski TANDEM Twórczy
Fundacja Kultura dla Tolerancji

----------------------------------------------------------------
O’LESS–VIDEO-PARTY. Kraków
4.04.2014 start 20.00
SIBRO ul. Węgłowa 4
wstęp wolny


O’LESS–VIDEO-PARTY to impreza inaugurująca krakowską odsłonę O'LESS Festiwalu!
Na dobry początek proponujemy zmysłową zabawę, stymulującą wzrok, słuch i smak.
Wasze oczy sycić będziemy gorącymi les-kawałkami z filmów, les-performansami, video-artami, slide-showami.
Wasze uszy wypełnimy różnorodną stylistycznie les-muzyką od K.D.Lang przez Back to the Ocean, Chavalę Vargas, Tracy Chapman, Renatę Przemyk do Katy Perry i TATU.
Wasz smak rozdrażnimy nie tylko ciasteczkowymi waginkami i promocyjnymi „procentami”, ale też dziełami polskiej sztuki lesbijskiej, zapowiadającej weekendową ucztę.

Czy takie zdarzenie można przeoczyć?




           ------------------------------------------------------


----------------------------------------------------------------


Przestrzeń Kultury Lesbijskiej
5-6.04. 2014 g. 11.00 – 21.00
OFF-CSK. Dajwór 16

Przestrzeń Kultury Lesbijskiej to miejsce i zdarzenie, która będzie otwarta przez cały czas trwania festiwalu. Mamy nadzieję, że pozwoli Wam spędzić weekendowy czas wśród lesbijskiej sztuki. To jest okazja do spotkań, rozmów, inspiracji....
Przyjdźcie, zobaczcie, posłuchajcie
! Nie przegapcie:

MINIWYSTAWY
złożonej z pojedynczych prac uczestniczek 2 wystaw festiwalowych 
* Fotografii: Poza definicją / Beyond the Definition”
Sztuk plastycznych: O Tych co puściły Farbę”

INSTALACJI
* Święte / Erzuli / Nimb (propozycje dynamicznie dyskutujące z tradycyjnym widzeniem lesbijki w religiach)
* Literatura z Szafy - kącik czytelniany (zbiór tekstów uczestniczek festiwalu, w większości nie/wydanych)
* Fotel mp3 – kącik do słuchania (nagrania fragmentów tekstów, poświęconych miejscu lesbijek w religiach)
* Artystek rzucanie na ścianę (prezentacja artystek/sportsmenek polskich i światowych w postaci slide-showu i filmów)


LITERATURA z SZAFY 
kąt czytelniany / instalacja
Stworzyłyśmy miejsce, w którym można poczytać les-literaturę w spokoju lub niepokoju. Usiądźcie, zamówcie kawę, herbatę i czytajcie. Na wieszakach znajdziecie wiersze, opowiadania, piosenki, komiksy, eseje, fragmenty dramatów. Większość niepublikowana i dostępna tylko tutaj.
wygładzasz krawędzie
intensywności
wyjęte z nieostrożnego snu
o pożarze w którym tracę wszystko
zatracam się w tobie
Ewa Furgał „krawędzie”
Wśród AUTOREK: Anduril, Aissa Ai, Aleksandra W., Monika Czaplicka, Doriasz, DTT, Emulsja, Izabela Filipiak, Agnieszka Eunika Frankowska, Ewa Furgał, Maja Głowala, Agnieszka Grzelczak, Inga Iwasiów, Ola Juchacz, Jula, Joanna Kasprowicz „Ariel”, Agnieszka Łuczak, Martyna Morinna Jasińska, Agnieszka Krassowska, Nikki, Sonia Nuc, Alicja Sikora Weronika Stępkowska, Kasia Szaulińska, Monika Rak, Teofano, Anja Urr, Wilczewska


O'LESS FOTEL mp3 czyli Kilka słów o Les-Duchowości
kąt do słuchania /instalacja
To będzie naprawdę kilka słów o lesbijkach. Dlaczego kilka? Bo niewiele poświęca się uwagi lesbijkom w tekstach o homoseksualizmie w religiach. Zapraszamy do posłuchania fragmentów opracowań, biografii, wspomnień....
 

ANNA RAWSKA
Nimb. Świętość w sekundę. Zrób sobie zdjęcie.
instalacja interaktywna

Ten projekt jest aktem buntu wobec prób cenzurowania poszukiwań religijnych i duchowych. Zadziwiające, choć w jakimś sensie oczywiste jest to, że lesbijki same - będąc w kościele katolickim represjonowane - represjonują innych.
Nie wolno więc szargać świętości – nie ruszaj symbolu, nie baw się nim, oświecona możesz być tylko wtedy, gdy spełnisz określone warunki. Broń Boże - nie new age – to rezerwuar zła.
Tymczasem oświecenie może nastąpić w każdej chwili i dotyczyć każdej z nas. Może nam się objawić: w świątyni każdego wyznania, może w polu, podczas seksu, może nawet w momencie robienia sobie tego zdjęcia z nimbem.



AGNIESZKA WICIAK & WIARA I TĘCZA
Święte
fot.& videoart Martyna Buźniak / instalacja

Ta instalacja jest próbą re-definicji pojęcia „Święta”. Każda z 4 fotografii pokazuje uwspółcześniony portret świętej katolickiej, "podejrzanej" o lesbijstwo.
To także prawdziwe zbiorowe działanie. Współpracowało przy tym projekcie wiele osób – fotografka, autor wideoartu, 4 modelki i inicjatorka. 

Kim jest „Święta”?

Czy świętość zarezerwowana jest tylko dla tych kobiet, które spoglądają na nas z obrazów kościelnych ołtarzy ?
Czy „Święta” jest zamkniętą w hierarchicznym, patriarchalnym Kościele, prawomyślną córą Kościoła, kobietą bez skazy, jakby nie z tego świata?
Poszukiwania pokazują z całą pewnością, że tak nie jest.
„Święta” to kobieta silna i zdecydowana, często niepokorna, łamiąca stereotypy, wykraczająca poza standardy myślenia i zachowania epoki, w której przyszło jej żyć. 
„Święta” jest odważna, a historia jej życia jest ponadczasowym wyzwaniem rzuconym wszystkim – „nie żyj byle jak, żyj pełnią…”
„Świętość” to zaproszenie do szukanie prawdy i podążania za nią pomimo wszystko, często wbrew rodzinie, bliskim, czy nam samym. 
Świętość” nie jest zastrzeżona jedynie dla „wybranych''. Świętość to nie „świętoszkowatość”. Żadna ze „Świętych” taka nie była. 
„Święte” to kobiety wykształcone i proste, zamożne i biedne, spokojne i gwałtowne, „heteryczki” i lesbijki, są takie, jak my teraz...
Są nam bliższe niż się wydaje!



ŚWIADECTWO DUCHOWOŚCI LESBIJEK
Wystawa

Królowo, choć do mnie - pokłoni się nam biały mag.
Nie uciekniemy stąd - na mój znak, będziemy żądać!
Będziemy miłować i nikt nie powie, że tu nie ma nas.
(….)
Agnieszka. E. Frankowska Queerowanie epifanii
Opowieść o duchowości, jej doświadczaniu jest rzadkością. Warto jednak podzielić się tymi intymnymi uczuciami, wrażeniami, myślami … Przeznaczamy specjalne miejsce na Wasze zwierzenia religijne.
Umieścimy na ścianie nadesłane i wyszukane spowiedzi duchowe lesbijek – w każdej postaci – obrazu, wiersza, opisu etc. Podczas festiwalu ściana będzie gotowa na przyjęcie kolejnych wyznań.
Dlatego jeśli doświadczyłaś w życiu czegoś, co określiło Twoją duchowość jako lesbijki i chcesz podzielić się tym doświadczeniem, czekamy na Twoje świadectwo.


KRAKOWSKI AKCENT

JULIE LAND
Moje pole walki/ moje amerykańskie majtki
instalacja

To wideo tryptyk nakręcony na trzech polach walki. Przeszłość – opuszczona amerykańska baza wojskowa w Niemczech; teraźniejszość – na Zachodnim Brzegu w Palestynie; dom – w domu w Krakowie).
Każde wideo przedstawia część ‘walki’ artystki z jej tożsamością jako Amerykanki, z geopolityką jej ojczyzny oraz jej walki jako lesbijki mieszkającej w Polsce. Wideo/tryptyk jest zaprezentowany jako instalacja: wideo jest zmapowane/wyświetlone na codziennych ‘zakazanych’ przedmiotach.
Inspiracją dla projektu są majtki artystki, które - jak się okazuje - zostały częściowo wyprodukowane w nielegalnym osiedlu izraelskim na okupowanym terytorium Palestyny.


LILIANA PISKORSKA & MARTYNA TOKARSKA 
Podróż
instalacja / wystawa / film

Dwutygodniowa podróż pary artystek, będących ze sobą w związku, która odbyła się w ośmiu miastach Polski. Autorki podróżowały po kraju z dwiema sukniami ślubnymi, wykonując ślubne sesje fotograficzne, będące wizualizacją wykreowanego dla dziewcząt marzenia, odtwarzanego razem z całym bagażem, jakim jest ikonografia idealnych zaślubin.
Akcje przeprowadzane w przestrzeni publicznej stały się okazją do rozmów o widoczności osób nieheteroseksualnych w Polsce.







PREZENTACJE/WYKŁADY

Damski TANDEM Twórczy
Siostry Matki Boskiej. Czarna Madonna - opiekunka wykluczonych.
Prezentacja multimedialna/wystawa/instalacja
5.04.2014 g. 11.00 /OFF CSK ul. Dajwór 16


*Agnieszka Małgowska. Chicana. Nasza Pani Almy Lopez
Matka Boska z Guadelupe i jej zbuntowana siostra z dzieła meksykańskiej lesbijskiej artystki Almy Lopez wywołały niemałe kontrowersje na początku XXI w.

* Monika Rak. Erzuli. Matka Boska Haitańska.
Matka Boska Częstochowska ma swoją siostrę na Haiti, którą wchłonęła w procesie historycznym religia voodu.


W chrześcijaństwie Matka Boska ma jasne oblicze – pełne miłości, dobroci, wybaczenia. Została przez wieki wydestylowana z tego, co ciemne, ludzkie, niewygodne, czyli rzeczywiste.
Odnajdujemy ją w boginiach innych religii, które zastąpiła „jednolita” Matka Boska. Teraz obserwujemy proces odwrotny. Matka Boska wchłonęła albo zaczyna wchłaniać swe „niedoskonałe” poprzedniczki.
Chcemy przyjrzeć się temu wypartemu cieniowi - siostrze Matki Boskiej - Czarnej Madonnie, nadając nowy sens jej imieniu. Czarna Madonna staje się więc opiekunką wykluczonych, w szczególności kobiet – bitych, wykorzystywanych seksualnie, dyskryminowanych ze względu na płeć czy orientację seksualną.
Czarna Madonna to feministka, lesbijka, buntowniczka. Odzyskująca swą utraconą moc.
Zainteresowały nas dwa kultowe wizerunki Matki Boskiej, które stały się obiektem reinterpretacji - Matka Boska z Guadelupe i Matka Boska Częstochowska.


SOFIA ARJA SATI
Lesbijska Święta Seksualność
prezentacja z lekturą tekstów i projekcją filmów.

5.04.2014  g.16.00 / OFF CSK ul. Dajwór 16
PREZENTACJA  ODWOŁANA. 

Przepraszamy
Tantra to pochodząca z Indii, jedna z najstarszych ścieżek rozwoju duchowego. Zawiera techniki budzenia i kierowania potężną duchową energią kundalini, będącą siłą kreatywną wszechświata.

Tantra to ścieżka miłości, uzdrawiania, transformacji serca i "rozciągania świadomości", by osiągnąć zrozumienie swojej prawdziwej natury poza społecznie uwarunkowaną tożsamością. Podstawą seksu tantrycznego jest traktowanie ciała jako świątyni ducha-umysłu i medytacja, a więc praca ze świadomością, obecnością tu i teraz, świadomym kontaktem z rzeczywistością i z drugim człowiekiem.

Jak pisze Christa Schulte, nauczycielka lesbijskiej świętej seksualności, rytuały tantry pochodzą z kultu Zami, który został zapoczątkowany w Indiach przez kobiety, należące do sekretnej kasty. 
Jak piszą Gavin and Yvonne Frost, tantra homoseksualna przekracza te ograniczenia: "Homoseksualni kobiety i mężczyźni zintegrowali pierwiastek żeński i męski do tego stopnia, że nie potrzebują osoby odmiennej płci, by osiągnąć seksualną unię".

Lesbijska tantra to także kultywowanie Świętej Kobiecości i mocy seksualnej energii jako kobiecej boskiej siły kosmicznej będącej początkiem wszelkich form życia.


AGNIESZKĄ WICIAK
Kobieta-lesbijka a Kościół katolicki. Starożytność i średniowiecze.
Prezentacja i rozmowa
5.04.2014 g. 14.30 OFF CSK Dajwór 16

Chrześcijaństwo – wbrew oficjalnej historii i nauce kościoła – dawało kobietom pewne możliwości, nie tylko związane z rolą żony i matki: kobiety były apostołkami, nauczycielkami jak Małgorzata Porete, były „zawodowymi” mistyczkami jak kobiety pustyni, tworzyły autonomiczne stowarzyszenia religijne jak beginki. Czy wśród tych kobiet mogły być lesbijki?

Moja prezentacja będzie próbą wydobycia z historii informacji o „miejscach” w chrześcijaństwie, w których mogły zaistnieć lesbijki. Pojęcie tożsamości lesbijskiej do dnia dzisiejszego jest tematem mało zbadanym, a miejsce w duchowości katolickiej - wydaje się - że nie istnieje. Jednakże lesbijka posiada taką samą potrzebę rozwoju w sferze duchowej jak każda kobieta.”





              ----------------------------------------------------
*FILM

Tentabulles. Cyrk feministyczny.
Projekcja filmu i rozmowa.
5.04.2014 g. 18.30 OFF-CeNtrum ul.Dajwór 16
Pokaz TYLKO dla kobiet i osób TRANS


Film jest zapisem przedstawienia, będącego rezultatem projektu – kobiecy cyrk feministyczny. Co roku feministki (głownie lesbijki) spotykają się w jednym z miast europejskich (Bercelona, Marsylia) i tworzą przez tydzień spektakl, który następnie pokazują 8 marca kobietom, osobom trans . W tym roku w po raz drugi miastem spotkania był Berlin.
Projekt otwarty jest dla kobiet z doświadczeniem cyrkowym, teatralnym, ale także dla amatorek. Jego tematem jest seksualność, szeroko pojęty feminizm.



Yes, We Are (LES-teśmy), reż.Magda Wystub, 2011
pokaz filmu i rozmowa z Romą Cieślą
6.04.2014 g.18.00 OFF CeNtrum, ul. Dajwór 16


Film lesbijski w Polsce prawie nie istnieje - ani fabularny, ani dokumentalny. Brak kinematografii tworzonej przez lesbijki i o lesbijkach. Dlatego film zrealizowany przez Polkę, mieszkającą za granicą - Magdę Wystub - jest prawdziwą niespodzianką.

Film był pokazywany i w Krakowie i w Warszawie, żył w Polsce podziemnym życiem, ale nie istnieje w powszechnej les-świadomości. Myślimy, że warto go zaprezentować ponownie, bo jest manifestacją lesbijskiej obecności w społeczności LGBT.

Yes, We Are to pierwszy dokument koncentrujący się wyłącznie na lesbijkach/kobietach nie podporządkowujących się normom heteroseksualnym w Polsce. Film mia na celu wsparcie lesbijskiej/kobiecej widoczności, pokazać przekrój witalnej, bogatej i różnorodnej aktywności lesbijek-feministek-kwirowych kobiet w Polsce i udokumentować zmiany ostatnich lat.

Po projekcji zapraszamy na rozmowę z Romą Cieślą, prekursorką ruchu lesbijskiego w Polsce i bohaterką filmu Magdy Wystub.

          ----------------------------------------------------------------

*
TEATR

Laboratorium. Portret lesbijek we wnętrzu … z kotem
CZYTANIE PERFORMATYWNE POLSKIEGO DRAMATU LESBIJSKIEGO
Damski TANDEM Twórczy (Agnieszka Małgowska / Monika Rak)
6.04.2014 g.16.00 OFF CeNtrum, ul. Dajwór 16


Teatr to dzisiaj sztuka niszowa, lesbijski teatr w Polsce prowadzi „życie królicze”.Grupy teatralne kryją się po piwnicach, dramaty spoczywają w komputerach  lub w szufladach. Tylko jeden tekst został wydany. Tylko jeden był publicznie czytany.
Chcemy, żeby sztuki te zaistniały w przestrzeni publicznej, żeby stały się słyszalne i widzialne. Pokazują bowiem domowe życie lesbijek i są teatralnym zapisem lesbijskiego doświadczenia.Przeczytamy krótkie fragmenty 5 dramatów, "pogadamy wokół nich" w towarzystwie wideo/projekcji i muzyki. A potem zapraszamy do rozmowy z widzki-słuchaczki.

Czytanie uzupełnia cykl „O teatrze lesbijskim w Polsce”, publikowany w internetowym czasopiśmie TEATRALIA http://www.teatralia.com.pl/category/damski-tandem-tworczy/



Dramaty:
Inga Iwasiów  Pogadywanie w sprawie orgazmu wielokrotnego
Agnieszka Łuczak  Powiatowe związki partnerskie
Izabela Morska  Moje życie królicze
Monika Rak  33 sztuka
Anja Urr  Wieczór panieński







---------------------------------------------------------

OPEN CALL
Gorąco zachęcamy właśnie Ciebie do współtworzenia krakowskiej festiwalu i przygotowania propozycji specjalnie na tę okazję! Jeżeli w swoich działaniach podejmujesz szeroko rozumianą tematykę lesbijską lub masz ochotę stworzyć coś nowego – koniecznie prześlij nam zgłoszenie.
Przyjmiemy zgłoszenia z dziedziny literatury, sztuk wizualnych (videoart, film) w dowolnej formie, zachęcamy do zorganizowania debat, paneli. Zapewniamy promocję, przestrzeń oraz wsparcie techniczne niezbędne do zaprezentowania projektu. Na zgłoszenia czekamy do 28 lutego 2014.

ZASADY ZGŁOSZENIA 
  1. Zgłoszenia należy nadsyłać do 28 lutego
  2. Zgłoszenia należy nadsyłać drogą mailową na adres olesskrk@gmail.com albo pocztą na adres: Fundacja Kultura dla Tolerancji ul. Kazimierza Wielkiego 109/56 30-074 Kraków
  3. Materiał artystyczny może być prezentowany imiennie lub pod pseudonimem.
  4. Propozycje należy przysyłać w postaci karty zgłoszeniowej, umieszczonej na stronie olessfestiwal.blogspot.com.
  5. Zgłoszenia muszą zawierać pełne rzeczywiste dane osobowe oraz aktualny nr telefonu do wiadomości organizatorek.
  6. Nadesłany materiał artystyczny z kilku dziedzin - literatura, film, sztuki wizualne nie podlega selekcji artystycznej, może przybrać dowolną formę.
  7. Artystki, przysyłając materiały, tym samym wyrażają zgodę na ich publikację na stronie festiwalu i prezentowanie podczas tournée festiwalu

    -------------------------------------------------------
KRAKÓW. O'LESS RELACJA.

RELACJA. PRZESTRZEŃ KULTURY LESBIJSKIEJ
W Krakowie sztuka lesbijska zakorzeniła się w dwóch miejscach.
W undergroundowej anarchicznej KAWIARNI NAUKOWEJ, gdzie można było zobaczyć większość instalacji, poświęconych les-duchowości.
W dyskretnym intelektualnym SIBRO, gdzie można było zobaczyć les wystawę fotografii, malarstwa, grafiki. Poczytać les-literaturę z szafy.
Tę podwójność potraktowałyśmy symbolicznie. Sztuka lesbijska ma dwa nurty. Oby umiały ze sobą współgrać.









RELACJA. O’LESS–VIDEO-PARTY. Kraków
O’LESS–VIDEO-PARTY to impreza, która “krecie się” wokół sztuki lesbijskiej. Chcemy w przestrzeni publicznej, podczas zabawy przypominać, że kultura lesbijska istnieje.
Krakowska wersja udała się znakomicie. Same atrakcje: szalone gościnie Szwedki-feministki, waginalne ciasteczka, video-obrazy, wystawa i quiz o les-artystkach.
Quiz znalazł były trzy techniki szukania odpowiedzi na pytania: research w necie, wypytywanie około/barowe, wynajdywanie kartek ze znanymi nazwiskami.
Niech żyje twórcze zdobywanie wiedzy i procentów. Przyjemne i pożyteczne.






Tentabulles. Cyrk feministyczny. Monopoli 2013
Wywołał już od początku kontrowersje z powodu założenia inicjatorek, że pokaz przeznaczony jest TYLKO dla kobiet i osób trans. My jak O'LESS rozumiemy taką decyzję. Jak tłumaczyła to jedna z uczestniczek projektu takie zawężenie widowni jest wynikiem potrzeby poczucia bezpieczeństwa i tworzenia kręgu osób, które łączy wspólne doświadczenie. Jej założeniem nie jest wykluczenie.
W projekcie, który działa już 10 lat biorą udział dziewczyny z całego świata, amatorki i profesjonalistki, zajmujące się teatrem rożnego rodzaju - od cyrku przez pantomimę po teatr słowa. Ostatecznie jednak spektakl posługuje się przede wszystkim językiem ciała. Przekaz nie wymaga więc od widzów znajomości angielskiego. Co roku spektakl pokazywany jest 8 marca, jest aktem wdzięczności.
Wśród uczestniczek nich są Polki, a inicjatywa gotowa jest odwiedzić każde miejsce w świecie, gotowe infrastrukturalnie i mentalnie przyjąć taki cyrk. Mamy więc nadzieję, że będzie kiedyś możliwość goszczenia tego projektu w Polsce.
Tymczasem za czas jakiś powstanie tekst opisujący Cyrk feministyczny w ramach cyklu Teatr lesbijski w Polsce w TEATRALIACH.



Yes, We Are (LES-teśmy), reż. Magda Wystub, 2011
Film Magdy Wystub jest oczywistym fenomenem w polskim kinie dokumentalnym LGBTIQ. W Niemczech, skąd przyjechała reżyserka, film miał swoje tournée, był prezentowany w kilku miastach. Premiera zgromadziła taką liczbę widzów, że konieczny był dodatkowy seans. Tymczasem w Polsce był pokazywany ledwie kilka razy zazwyczaj w zamkniętym gronie. A zasługuje na upowszechnienie. Podkreślała to Roma Cieśla, która jest bohaterką filmu, pionierką ruchów lesbijskich w Polsce po 1989 roku
Roma Cieśla przygotowała z okazji krakowskiego pokazu filmu wprowadzenie, które poszerzyło naszą wiedzę o lesbijskich aktywnościach lat 90-tych.
W dyskusji po projekcji został rozwinięty wątek, który w filmie poruszyła Anna Laszuk - problem samotności starości lesbijek.












RELACJA. Laboratorium. Portret lesbijek we wnętrzu … z kotem
Tym razem centrum naszej sceny stanowiła czerwona stylowa kanapa, miejsce, które okupują lesbijki domowych dramatów, które czytamy.
Tym razem usłyszałyśmy, że nasze dialogi-komentarze-łączniki tworzą spójną całość z tekstami dramatów.
Tym razem znowu na czytaniu les-dramatów pojawiało się więcej widzek-słuchaczek niż jedna.

RELACJA.Queer Morning
To spotkanie było okazją, żeby porozmawiać o idei O'LESS Festiwalu. Pozwoliło zaprezentować efekty 2 lat działalności festiwalu – przede wszystkim O'LESS mapy, na której można znaleźć polskie les-artystki.
Dało szansę, żeby zmierzyć się z trudnymi tematami – np. oddzielności litery L w skrócie LGBTQ.



RELACJA. WYKŁADY o les-duchowości
Wiemy, że temat duchowości lesbijek to temat niszowy i niełatwy. Dla niektórych oznacza jedno - całowanie się Matki Boskiej i Marii Magdaleny.
Tak też można widzieć duchowość. Jednak prezentacje dotyczące duchowości lesbijek są próbą odkrycia form duchowości dla kobiet, które mają potrzebę duchowego źródła.

I zdarza się, że widzki-słuchaczki odnajdują potrzebę opowiedzenia o swoim doświadczeniu duchowości, czy doświadczeniu religijnym albo wręcz odkrywają swoją boginię.