O’LESS FESTIWAL Tournee
GDAŃSK 22-23.03.2014
W 2013 roku O’LESS Festiwal gościł w Tolerado z wydarzeniami, prezentującymi polską sztukę lesbijską z wielu dziedzin.
W tym roku tematem przewodnim uczyniłyśmy duchowość, usiłując odpowiedzieć na liczne pytania:
W tym roku tematem przewodnim uczyniłyśmy duchowość, usiłując odpowiedzieć na liczne pytania:
Jak duchowość definiują lesbijki?
Czy lesbijka porzuciwszy religię, w której została wychowana, szuka innego systemu religijnego?
Czy staje się duchowo bezdomna?
I wreszcie, czy duchowość jest poza płcią i orientacją seksualną ?
W poszukiwaniu odpowiedzi przyjrzałyśmy się miejscu lesbijek w chrześcijaństwie i innych religiach, w różanych systemach religijno-filozoficznych, i poza nimi.
Jeśli chcesz posłuchać wykładów, obejrzeć wystawę, film, a może podzielić się - przeżyciem, myślą, uczuciem, związanym z duchowością – zapraszamy na marcowe o’less- owe wydarzenia.
Program
SOBOTA 22.03.2014
12.00 – 20.00 Przestrzeń Duchowości
Lesbijskiej
O'LESS Duchowość. Feministka – Lesbijka - Kapłanka
* wystawa - Podróż / Lugu Hu
* instalacje – Święte / Erzuli / Moja modlitwa / Nimb
* instalacje – Święte / Erzuli / Moja modlitwa / Nimb
* kąt do słuchania – Kuchnia mp3
* świadectwo duchowości lesbijek
* slide-showy i filmy o
les-duchowości
12.00 - 13.30 Czy duchowość lesbijek jest bezdomna? rozmowa twórczyń
i uczestniczek wystawy
i uczestniczek wystawy
14.00 – 16.00 A.Wiciak Kobieta-lesbijka
w kościele katolickim.
Starożytność i średniowiecze. wykład
Starożytność i średniowiecze. wykład
17.00 – 20.00 Siedem przystanków na drodze do raju, reż. R. Nyczka
projekcja filmu i rozmowa.
NIEDZIELA 23.03.2014
12.00 – 20.00 Przestrzeń Duchowości Lesbijskiej
O'LESS Duchowość. Feministka – Lesbijka - Kapłanka
* wystawa - Podróż / Lugu Hu
* instalacje – Święte / Erzuli / Moja modlitwa / Nimb
* instalacje – Święte / Erzuli / Moja modlitwa / Nimb
* kąt do słuchania – Kuchnia mp3
* świadectwo duchowości lesbijek
* slide-showy i filmy o les-duchowość
12.00 - 15.00 Czarna Madonna. Damski TANDEM Twórczy
* A. Małgowska Chicana Lady. (Meksyk)
* M. Rak Erzuli. (Haiti)
16.00 - 17.00 B. Listewnik Lesbijka w buddyzmie
17.00 - 18.30 Sofia Arja Sati. Tantra. Lesbijska Święta Seksualność
18.30 – 20.00 Świadectwo Duchowości Lesbijek – czytanie I rozmowa
SOBOTA / NIEDZIELA
12.00 – 20.00 Przestrzeń Duchowości Lesbijskiej
O'LESS Duchowość. Feministka – Lesbijka - Kapłanka
WYSTAWA
*KAMILA
PROCHERA.
Lugu
Lake (Lugu Hu) - królestwo kobiet
Zdjęcia
zostały zrobione w Chinach w miejscowości Lige nad jeziorem Lugu
Lake - zwane przez społeczność mosuo Wielką
Matką
oraz w Lijiang, które zamieszkuje głównie społeczność Naxi.
Mosuo
to grupa etniczna licząca ok. 40 000 tys osób, która jest jedną z
nielicznych matriarchalnych i matrylinearnych społeczności, które
zachowują tradycję do dnia dzisiejszego. Mimo znacznych różnić w
kulturze i tradycji, władze Chińskie zaliczają Mosuo do innej
grupy etnicznej Naxi.
W
społeczności Mosuo głową i najważniejszą członkinią rodziny
jest najstarsza kobieta rodu, do którego należą jej dzieci, dzieci
jej sióstr oraz inni potomkowie kobiet z rodziny. To ona oficjalnie
podejmuje najważniejsze decyzje i zarządza majątkiem rodziny. W
praktyce jednak większość spraw jest przedyskutowywana wspólnie
przez członków rodziny, a Matka rodziny podejmuje ostateczną
decyzję.
Dzieci
kobiet Mosuo należą do klanu matki, a majątek jest przekazywany z
matki na córkę. Tradycyjną religią Mosuo jest Daba,
animistyczna religia, która dotyczy kultu przodków i kultu bogini
matki. Duża część społeczeństwa praktykuje również buddyzm.
INSTALACJE
*WIARA I TĘCZA & AGNIESZKA WICIAK. Święte
fot/ videoart: Martyna Buźniak
Kim jest „Święta”?
Czy świętość zarezerwowana jest tylko dla tych kobiet, które spoglądają na nas z obrazów kościelnych ołtarzy?
Czy„Święta” jest zamkniętą w hierarchicznym, patriarchalnym Kościele, prawomyślną córą Kościoła, kobietą bez skazy, jakby nie z tego świata? Poszukiwania pokazują z całą pewnością, że tak nie jest.
Czy świętość zarezerwowana jest tylko dla tych kobiet, które spoglądają na nas z obrazów kościelnych ołtarzy?
Czy„Święta” jest zamkniętą w hierarchicznym, patriarchalnym Kościele, prawomyślną córą Kościoła, kobietą bez skazy, jakby nie z tego świata? Poszukiwania pokazują z całą pewnością, że tak nie jest.
„Święte” to kobiety wykształcone i proste, zamożne i biedne, spokojne i gwałtowne, „heteryczki” i lesbijki, są takie, jak my teraz, bliższe nam niż się wydaje!
*ANNA RAWSKA. Nimb.
Świętość w sekundę.
Zrób sobie zdjęcie.
Ten
projekt jest aktem buntu wobec prób cenzurowania poszukiwań
religijnych i duchowych. Zadziwiające, choć w jakimś sensie
oczywiste jest to, że lesbijki same - będąc w kościele katolickim
represjonowane - represjonują innych.
Nie
wolno więc szargać świętości – nie ruszaj symbolu, nie baw się
nim, oświecona możesz być tylko wtedy, gdy spełnisz określone
warunki. Broń Boże - nie new age – to rezerwuar zła.
Tymczasem
oświecenie może nastąpić w każdej chwili i dotyczyć każdej z
nas. Może nam się objawić: w świątyni każdego wyznania, może w
polu, podczas seksu, może nawet w momencie robienia sobie tego
zdjęcia z nimbem.
*O'LESS KUCHNIA mp3 czyli kilka słów o Les-Duchowości
To będzie naprawdę kilka słów, poświęconych lesbijkom w tekstach o homoseksualizmie w religiach. Zapraszamy do posłuchania nielicznych fragmentów opracowań, biografii, wspomnień....
Wielu kobietom śluby zakonne torowały drogę do porzucenia świata mężczyzn i kosztowania przyjemności, jakie niosło obcowanie z innymi kobietami. W krajach katolickich życie zakonne stwarzało możliwość oddania się nauce i medytacji bez konieczności zamążpójścia.(…)
Nawet w braku jednoznacznych świadectw kontaktów seksualnych, tego rodzaju grupy powinny stanowić obiekt zainteresowania historyków – stanowią bowiem dowód, że w omawianych czasach dochodziło do zachowań „podobnych do lesbijskich”.
*Świadectwo DUCHOWOŚCI lesbijek
Rozmowa o duchowości, jej doświadczaniu jest rzadkością. Warto jednak podzielić się tymi intymnymi uczuciami, wrażeniami, myślami. Przeznaczamy specjalne miejsce i czas na Wasze zwierzenia religijne.
Wystawa. Umieścimy na niej nadesłane i wyszukane wszelkie spowiedzi duchowe lesbijek – w każdej postaci – obrazu, wiersza, opisu etc. Podczas festiwalu ściana będzie gotowa na przyjęcie kolejnych wyznań. Serdecznie do tego zachęcamy!!!
Spotkanie. Na zakończenie całego festiwalu przeczytamy wszystkie świadectwa i porozmawiamy o nich.
Spotkanie. Na zakończenie całego festiwalu przeczytamy wszystkie świadectwa i porozmawiamy o nich.
*MAGDALENA CZAJKOWSKA. Moja modlitwa
Jest to instalacja składająca się z obrazu, słów i nagrania, która przyjmuje formę osobistej modlitwy. Jest próbą odpowiedzi na pytanie, w co wierzę i czego doświadczam jako kobieta. To także refleksja nad moim stosunkiem do Boga.
Ojcze
zgrzeszyłam.
Wybacz
lecz nie żałuję.
Zanurzenie ciała w jej ciele
nie grzechem nazywam
ale objawieniem (...)
*MAŁGORZATA DOBROWOLSKA. Podróż
W
projekcie opowiadam o mojej podróży przez różne szkoły rozwoju
duchowego. Opowiadam o nauczycielkach i nauczycielach, które/których
spotkałam na tej drodze i które/którzy wywarły/li na mnie wpływ
i wrażenie. W ich przekazie odnalazłam to, o czym zawsze myślałam,
ale nie umiałam tego ubrać w słowa. Myślałam używając obrazów.
Malowałam te obrazy, a potem patrzyłam na nie ze zdziwieniem.
SOBOTA 22.03.2013
12.00 – 13.30 Czy duchowość lesbijska jest bezdomna. Notatki z poszukiwań duchowych. Rozmowa autorek wystawy.
Przygotowania do O’LESS Duchowości to czas, w którym dużo dowiedziałyśmy się o sytuacji duchowości lesbijek, której nie mogłyśmy „przekuć’ w sztukę.
Stratą byłoby pozostawić w niepamięci: ile kobiet odmówiło udziału w festiwalu, jakie dostawałyśmy wyjaśnienia, w jaki sposób byłyśmy odsyłane etc. A także to, co w tej sytuacji skłoniło autorki do dalszych poszukiwań. Naszym zdaniem proces przygotowań może mieć równe znaczenie jak sam efekt tych poszukiwań.
14.00 – 16.00 Kobieta-lesbijka a Kościół katolicki. Starożytność i średniowiecze. Prezentacja i rozmowa z AGNIESZKĄ WICIAK
Moja prezentacja będzie próbą wydobycia z historii informacji o miejscach w chrześcijańskiej, w którym mogły zaistnieć lesbijki. Pojęcie tożsamości lesbijskiej do dnia dzisiejszego jest tematem mało zbadanym, a miejsce w duchowości katolickiej, wydaje się, że nie istnieje. Jednakże lesbijka posiada taką samą potrzebę rozwoju w sferze duchowej jak każda kobieta. Spróbuję odpowiedzieć na pytanie: czy Kościół stworzył taką przestrzeń?
17.00 – 20.00 Siedem przystanków na drodze do raju, reż. R. Nyczka
projekcja filmu i rozmowa.
17.00 – 20.00 Siedem przystanków na drodze do raju, reż. R. Nyczka
projekcja filmu i rozmowa.
„Film ten jest historią dwóch bardzo bliskich przyjaciółek, lesbijek: Małgosi i Marioli. Pewnego dnia Małgosia dowiaduje się, że jest śmiertelnie chora. Razem z przyjaciółką wyrusza do sanktuarium słynącego z cudów. Podczas drogi spotykają obrazy, przedstawiające siedem grzechów głównych oraz szereg postaci z Nowego i Starego Testamentu.”
Polski les-wątek w filmie cechuje aluzyjność. Nawet w filmach jawnie podejmujących temat lesbijek, twórcy znajdują sposoby na zmazywanie wymowy homoseksualnej tematyki, jej metaforyzowanie albo przesuwanie akcentów. Film Nyczki też to robi, ale jednocześnie pokazuje świat z perspektywy lesbijek. To one są bohaterkami, obserwującymi świat heteryków. Wyjątkowy jest też religijny kontekst tej opowieści i jego nietypowa estetyka, nie mainstreamowa stylistyka, choć w filmie grają aktorzy głównego nurtu.
Pokaz ma charakter edukacyjny.
NIEDZIELA 23. 03. 2013
12.00 – 15.00 Siostry Matki Boskiej. Czarna Madonna - opiekunka wykluczonych. Prezentacja multimedialna
W chrześcijaństwie Matka Boska ma jasne oblicze – pełne miłości, dobroci, wybaczenia. Została przez wieki wydestylowana z tego, co ciemne, ludzkie, niewygodne, czyli rzeczywiste.
Odnajdujemy ją w boginiach innych religii, które zastąpiła „jednolita” Matka Boska. Teraz obserwujemy proces odwrotny. Matka Boska wchłonęła albo zaczyna wchłaniać swe „niedoskonałe” poprzedniczki.
Chcemy przyjrzeć się temu wypartemu cieniowi - siostrze Matki Boskiej - Czarnej Madonnie, nadając nowy sens jej imieniu. Czarna Madonna staje się więc opiekunką wykluczonych, w szczególności kobiet – bitych, wykorzystywanych seksualnie, dyskryminowanych ze względu na płeć czy orientację seksualną.
Czarna Madonna to feministka, lesbijka, buntowniczka. Odzyskująca swą utraconą moc.
Zainteresowały nas dwa kultowe wizerunki Matki Boskiej, które stały się obiektem reinterpretacji - Matka Boska z Guadalupe i Matka Boska Częstochowska.
*Agnieszka Małgowska. Chicana. Nasza Pani Almy Lopez
Matka Boska z Guadalupe i jej zbuntowana siostra z dzieła meksykańskiej lesbijskiej artystki Almy Lopez wywołały kontrowersje na początku XXI w.
* Monika Rak. Erzuli. Matka Boska Haitańska.
Matka Boska Częstochowska ma swoją siostrę na Haiti, którą wchłanęła w procesie historycznym religia voodu.
16.00 - 17.00 Lesbijka w buddyzmie.
Prezentacja: BOGNA LISTEWNIK
Wykład
odpowie na pytania:
Skąd z buddyjskiego punktu widzenia bierze się lesbijska orientacja seksualna?
Jakie miejsce zajmuje seksualność w buddyzmie?
Czym jest tantra?
Jakie znaczenie może mieć tantra w naszym życiu!
Skąd z buddyjskiego punktu widzenia bierze się lesbijska orientacja seksualna?
Jakie miejsce zajmuje seksualność w buddyzmie?
Czym jest tantra?
Jakie znaczenie może mieć tantra w naszym życiu!
17.00 - 18.30 Lesbijska Święta Seksualność.
Prezentacja z lekturą tłumaczeń tekstów tantrycznych i projekcją filmów. SOFIA ARJA SATI
Tantra to pochodząca z Indii, jedna z najstarszych ścieżek rozwoju duchowego. Zawiera techniki budzenia i kierowania potężną duchową energią kundalini, będącą siłą kreatywną wszechświata.
Jak pisze Christa Schulte, nauczycielka lesbijskiej świętej seksualności, rytuały tantry pochodzą z kultu Zami, który został zapoczątkowany w Indiach przez kobiety, należące do sekretnej kasty. Ćwiczenia, których celem było osiągnięcie wymiaru duchowego, starsze pokolenia kobiet przekazywały młodszym, w celu wzmacniania mocy kobiecej. Późniejsza patriarchalna tantra przejęła zasadę podkreślania przeciwieństw męskie-żeńskie i zawiera heteroseksualne uprzedzenia i ograniczenia.
Jak piszą Gavin and Yvonne Frost, tantra homoseksualna przekracza te ograniczenia: "Homoseksualni kobiety i mężczyźni zintegrowali pierwiastek żeński i męski do tego stopnia, że nie potrzebują osoby odmiennej płci, by osiągnąć seksualną unię".
Lesbijska tantra to także kultywowanie Świętej Kobiecości i mocy seksualnej energii jako kobiecej boskiej siły kosmicznej będącej początkiem wszelkich form życia.
18.30 – 20.00 Świadectwo duchowości lesbijek. Czytanie i rozmowa
Czyta: MONIKA RAK
Rozmowa o duchowości, jej doświadczaniu jest rzadkością. Warto jednak podzielić się tymi intymnymi uczuciami, wrażeniami, myślami ...
Przeznaczamy specjalne miejsce i czas na Wasze zwierzenia religijne.
Przeznaczamy specjalne miejsce i czas na Wasze zwierzenia religijne.
Spotkanie rozpoczniemy lekturą świadectw...